Rob bij het Cheetah Conservation Fund

Wat ik ga doen

Nog precies 2 maanden.

Ik krijg vaak de vraag wat ik nu precies ga doen. Het korte antwoord: 'Met cheetahs werken'. Maar het CCF is veel meer dan een opvangcentrum voor cheetahs. Er is een dierenkliniek, een laboratorium, een bezoekerscentrum, een heel mooi klein 'guesthouse', een trainingcentrum en een souvenirwinkel. De opvang is een laatste redmiddel, een noodzakelijk kwaad voor gewonde cheetahs en jonge dieren die nooit hebben leren jagen omdat hun moeder gedood werd, voornamelijk door boeren die de cheetahs als ongedierte zien.

Door jacht, de oprukkende mens en de slechte kwaliteit van cheetahsperma (genetisch lijken alle cheetahs broers en zussen van elkaar) zijn er naar schatting nog slechts 12.000 cheetahs wereldwijd. Met 20-25% daarvan in Namibië. Het CCF zet zich nu al bijna 20 jaar in voor het redden van deze dieren. Aangezien er op dit moment 39 cheetahs wonen bij CCF, is het duidelijk dat er nog altijd veel werk aan de winkel is om ze te beschermen tegen boze boeren, hun wapens en hun vallen.

Het CCF moet dus op alle fronten werk verrichten. Er wordt onderzoek verricht naar het leefgedrag en de biologie van de cheetah. Er wordt les gegeven aan schoolkinderen, studenten en boeren. Diezelfde boeren kunnen een anatolische herdershond krijgen van het CCF om hun vee te bewaken tegen de cheetah. Er is een keurmerk op de markt gebracht voor 'Cheetah Friendly Beef' van veehouders die roofdiervriendelijk hun bedrijf runnen. Er worden schadelijke doornstruiken gekapt in de savannah waar brandblokken en biomassa van wordt gemaakt. En ondertussen bezoeken mensen van heinde en verre het hoofdkwartier van het CCF midden in het Waterberg Plateau om de cheetahs te bezoeken en over hun problemen en uitdagingen te leren.

Als working guest ga ik daar hand- en spandiensten verlenen. Ik moet helpen met het voeren van cheetahs, het schoonmaken van nachtverblijven, repareren van hekken, planten van bomen, bijhouden van administratie, boodschappen doen in Otjiwarongo (45 km zandweg verderop), prooidieren tellen bij de waterplaats, meehelpen met de verzorging van de herdershonden en de geiten, bezoekers rondleiden, helpen met koken, meehelpen op het gastenverblijf, hopelijk helpen met het loslaten van cheetahs die gewond zijn binnengebracht en voldoende zijn hersteld. En wat ik ook zowiezo ga doen is meehelpen met het maken van Bushbloks: doornstruiken kappen, takken in de versnipperaar, in het fabriekje helpen met het maken en inpakken.... Ja, ik ga zeker 4 weken hard aan het werk gezet worden.