Rob bij het Cheetah Conservation Fund

Happy birthday to me!

Daar zijn we dan. Het internet is verschrikkelijk traag dus hopelijk komt deze update door. Ik ben veilig aangekomen en mijn koffer ook, een dag later. Maar laten we bij het begin beginnen.

Heenreis: Eindhoven - Dusseldorf - Heathrow - Johannesburg - Windhoek - Otjiwarongo - Cheetah Conservation Fund.

Na afscheid genomen te hebben van pa en ma mocht ik eerst door security in Dusseldorf. Voor dat ik het wist mocht ik achter een gordijntje mijn broek laten zakken zodat twee heren mijn kniebrace aandachtig konden bestuderen. Na dat avontuur nog even wachten tot de gate openging en door naar Heathrow met onderweg de fantastische catering: 1 glas sinaasappelsap en een zakje zonnebloempitjes. Leve British Airways.

Het gemis maakte ik ruimschoots goed op Heathrow (na security alwaar een grote zwarte man zeker twee minuten over mijn been liep te wrijven om mijn brace te controleren). Lunch bij Gordon Ramsey, hah! Voldaan weer naar buiten, boek gekocht, stopcontactplug voor Namibie gekocht en hop het volgende vliegtuig in. Nu weet ik waarom de voorste rij van economy nog plaatsen had bij het inchecken: dat is ook de rij waar de opklaptafels voor babybedjes zitten. En jawel, Rob zat in de rij met de twee krijsende babies. Het entertainmentsysteem hielp niet, dat was kapot en resette zichzelf elk half uur. Da's niet prettig film kijken. Uit wanhoop maar een poging tot slapen gedaan.

Na vier uur in een stuiptrekking werden we wakker gemaakt met de boodschap dat zometeen het ontbijt geserveerd ging worden.... om 5 uur 's ochtends! Lekker hoor, vliegtuig-english-breakfast. Blij dat ik er uit mocht in Johannesburg. Snelwandelen om het volgende vliegtuig te halen. Ik kwam zonder fouilleren door security (huh?) en was ruim op tijd. Mijn koffer niet. Maar goed, dat was te verwachten. Vlucht 3. Weer ontbijt. Weer een vreemde ei-massa met een groentepapje. Wat is er mis met de oudhollandse boterham of sandwich? Ach ja, geland op Windhoek, chauffeur stond me op te wachten, mee in zijn oude mercedes toen na 15 minuten de airco ermee ophield. Veel gebel achter het stuur, en in Windhoek van auto gewisseld. Een paar uur rijden, een snelheidsbon en 43 niet-handsfree telefoontjes later: Otjiwarongo. Even pinnen (onder toezicht van een security-guard die de rij in de gaten hield) en toen nog maar 44 kilometer over een grindpad naar het Cheetah Conservation Fund.

Eenmaal daar ging alles in sneltreinvaart. Kennis gemaakt, Laurie hallo gezegd, introductie gekregen, als-je-dood-gaat-is-het-niet-onze-schuld-formulier ondertekend en hop, meteen een presentatie in over 'gamecounts'. Weer een uur later zat ik achterop een safari-jeep en gingen we het grote veld in om dieren te tellen. Voor ik het wist had ik tientallen oryx, hartebeest, wrattenzwijnen en kudu's gezien. Spannend en nog best intensief turen. Daarna avondeten, kletsen met de andere medewerkers en vrijwilligers en hop naar bed.

4 november: Om zes uur wakker worden van een vogel die klinkt als een alarm. Best bijzonder. Douchen, mijn oude kloffie nog maar een dagje aan, ontbijt en aan de slag: Scat walk. Oftewel: een lange wandeling rondom de hekken van het CCF op zoek naar uitwerpselen van wilde dieren om te zien welke 'wildlife' 's nachts rondsluipt. En die dan in zakjes doen ter verdere studie. We vonden één grote hoop van een cheetah. Die had waarschijnlijk opgespaard, want er waren drie zakjes nodig om alles mee te krijgen. Laten we het daar maar even bij laten. Volgende klus: voedertijd. Er zijn 7 cheetahs te zien op het bezoekerscentrum van CCF, maar in totaal zijn er 52 op de landerijen. Hoe voer je die? De cheetahs met privéverblijf door ze even binnen op te sluiten zodat buiten een homp ezelvlees in de voederbak gelegd kan worden. De cheetahs in groepsverblijf door met een jeep door hun gebied van enkele hectaren heen te rijden totdat ze allemaal achter de jeep rennen en vervolgens de stukken ezel uit de jeep te gooien. De film houden jullie tegoed.

Na het voeren: lunch, laatste stukje oriëntatie (rondleiding gehad langs alle gebouwen) en vervolgens een lezing over het Bushblok en biobrandstoffen in het algemeen. Zojuist heb ik na het eten iedereen getrakteerd op stroopwafels, toch maar verklapt dat het vandaag mijn verjaardag is en vervolgens naar de computer gerend zolang er nog stroom is. Over een half uur gaan we een nieuwe gamecount doen, deze in een ander gebied en in het donker (met grote spotlights). Kijken wat er 's nachts voor dieren IN de omheinde gebieden zit (de hekken zijn voornamelijk afbakening van eigendom, niet om dieren tegen te houden, die springen er overheen of kruipen er onderdoor).

Dus al heel veel cheetahs en andere dieren gezien, handen onder het ezelsbloed gehad en met mensen gepraat vanuit elke hoek van de wereld. Geen idee wat ik morgen weer mag gaan doen, maar ik laat het allemaal over me heen komen. Komend weekend ga ik in ieder geval met vijf andere vrijwilligers een weekendje naar Etosha. En dat gaat fantastisch mooi worden, zegt men. We zullen zien.

Veel groetjes vanuit Namibië. Rob, en de 1639 beestjes die rondom het scherm fladderen.

Reacties

Reacties

annemiek

Geweldig wat een avonturen. En geen tijd meer om na te denken of je heimwee zult krijgen of niet, he ( grapje)
Laat je niet door al die beesten "beetpakken"geniet en doe je best....
Groetjes en kus
Annemiek

Linda

Ha Rob,
Hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!! KLinkt goed allemaal daar! Geniet er nog van!
xxx Linda

Caniche

OMG, so exciting!! :D It's great that you got to see all these animals already in such a short time.
Wishing you a happy b-day, and lots of fun over there!

Pa en Ma

We zijn onder de indruk wat je in een dag al allemaal mee gemaakt hebt. Wat zul je afvallen en spierpijn hebben :-)
Geniet in ieder geval van je komend weekend en pas goed op jezelf. heel veel liefs, Je oudjes.

Fam. Hoeben

Heey Jarige Job, of beter gezegd jarige Rob

Als eerste hartelijk gefeliciteerd met je verjaardag!!!
Superleuk om je verhaal zo te lezen. Je wordt wel beziggehouden zeg.
Hopelijk heb je in het verre Afrika wel een leuke verjaardag gehad en ben je een beetje verwend geworden, al is het maar door alle 1639 beestjes die er rondvliegen (heb je ze ook echt allemaal geteld?:P).
Heel veel plezier nog en geniet ervan.

Groetjes,
Tjeu, Nelly, Ilse en Niek

Danielle

Jeeej, wat een boel meegemaakt in zo'n korte tijd! De reis alleen al. :D Gefeliciteerd met je verjaardag!

Marij Aruba

Hoi Rob

Van harte gefeliciteerd en nog vele fijne en gezonde jaren.Lijkt me een heel mooi verjaardagscadeau om daar te mogen rondlopen tussen al die dieren.Een hele belevenis.Geniet er maar lekker van,en ik blijf je avonturen volgen.
Liefs,ook van Emile

Annie en Martin

Hoi Rob,

Allereerst van harte gefeliciteerd met je verjaardag. Waar moeten we beginnen met reageren Rob...! Wat je tijdens zo'n reis allemaal niet maakt. Rob even over dat broek zakken van je: riep die neger toen ook wat??? 'Zo'n grote hoef ik niet hoor?' Volgens ons heb je nog nooit zoveel bezoekers (1639) op je verjaardag gehad!!! Heb je onze verjaardagskaart onder je kussen aangetroffen??? Ja??? Wie zou dat dan gedaan hebben! Nee??? Dan heeft de TNT man in Zuid-Afrika het vliegtuig gemist en komt de kaart iets later aan. Alle gekheid op een stokje jongeman...we zijn blij dat je er bent en apetrots dat je dit doet. Annie heeft Philip Frederiks van het journaal over je bericht. Misschien is er al een cameraploeg onderweg. Rob we wachten met spanning op je volgende bericht.

Thaily

Pfft, you went all that way to pick up shit?
I could have given you a roll of plastic bags and put you to work here in Schiedam :P

Saskia

Goed te horen dat je goed bent aangekomen! Het is hier wel heel rustig aan de telefoon ineens :Þ

En van harte met je verjaardag!

Guido

Happy Birthday to you!

Keep me updated on your experiences scooping poo :P

Jolanda

Hallo daar!
Terwijl ik Jos (je weet wel, van IR) aan de lijn heb omdat eea het niet doet, lees ik jouw eerste reisverslag en schiet na enkele zinnen al direct in de lach. Wat een verhaal! Je moet als je terug bent eea maar in boekvorm uit gaan brengen.
Je schrijft zoals je praat: ik hoor je het bijna letterlijk zeggen.
Kijk uit naar je volgende verslag.

VEEL PLEZIER!!!
JO

Koos en Mia

Super jaloers op jou Rob... het doet ons met weemoed terugdenken aan de tijd die wij in 2005 in de wildparken doorbrachten, maar het is je van harte gegund en uiteraard volgen wij je zeker want het is gewoon een geweldige belevenis daar bij die wildebeast and more

Wouter S

Hoi Rob,

Nog van harte!! Geniet ervan!

Ger en Wiel

Op de eerste plaats nog gefeliciteerd met je verjaardag . Wat al een avonturen voordat je in een vliegtuig zit . Zo te zien wordt je meteen "voor de leeuwen gegooid ", wat werken betreft .
Lijkt me wel harstikke leuk en een hele ervaring .
( Heel iets anders dan een 5-gangen menu opdienen zoals in vroegere tijden ) .
We wachten op de bewijsstukken ( Foto's )
Geniet ze .
KNUFFELS

Niki from USA

Thank you bablefish for translation... but Happy Birthday and Im glad you are having fun there. Dont get eaten. *HUGS!*

Marlies de Wit

Hoi Rob,

Heb lekker even zitten lezen. Het lijkt Daktari wel, een lievelingsprogramma uit mijn jeugd, vraag me af of jij het kent.

Geniet maar van je avonturen. Hele fijne tijd gewenst daar en doe Clarence en Cheetah de groeten.

Marlies

Roger

Hoi Rob,

Nog van harte. Klinkt als een geweldig verjaarsfeest!
:-))

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!